De wetenschap van de formules
Het huidverzorgingslaboratorium van L’Oréal Paris is volledig toegewijd aan de samenstelling van veilige en doeltreffende L’Oréal Paris-formules.
Alle teamleden zijn wetenschappelijk geschoold (in ofwel biologie, farmacie en biochemie ofwel chemie) en ze hebben passie voor hun werk.
Dit brede scala aan disciplines is een constante asset voor de wisselwerking tussen onze vele partners tijdens het ontwikkelingsproces van een product, tot aan het moment dat het in de schappen ligt. Onze wetenschappelijke teams hebben expertise op het gebied van actieve stoffen en de fysiologie van de huid, toegepast onderzoek naar samenstellingen, analyses, microbiologie, chemische fysica en de beoordeling van prestaties.
Het marketingteam waakt erover dat het product voldoet aan de behoeften van de consument. De industrie zorgt ervoor dat we de kwaliteit van onze producten, die in grote oplagen worden geproduceerd, kunnen garanderen.
Stel je eens voor: voordat een formule in de winkels ligt, waren er meer dan 100 experts betrokken bij de creatie ervan!

Hoe ontwikkelen we de meest werkzame formules?
Om mee te beginnen: een formule is een complexe combinatie van actieve stoffen die andere ingrediënten beïnvloeden.
Deze actieve stoffen dienen op een bepaalde manier bewaard te worden, zodat ze stabiel blijven voor een optimale effectiviteit.
Met onze unieke know-how berekenen we de dosering van deze actieve stoffen, waarbij we steeds één voorwaarde in ons achterhoofd houden:
De ontwikkeling van de meest veilige, effectieve, unieke en sensoriële cosmeticaproducten, in lijn met de signatuur van het merk.
it proces bestaat uit meerdere stappen: zorgvuldige selectie van actieve stoffen en ingrediënten, samenstelling van de formule waarbij rekening gehouden dient te worden met de restricties van deze actieve stoffen en ingrediënten, zodat we de meest innovatieve texturen kunnen ontwikkelen, waarna we de actieve stoffen en ingrediënten omvormen tot een sensorieel en effectief cosmeticaproduct, waarvan de consument onder de indruk is.
Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat elk product de consument overtuigt met sterk bewijs van de doeltreffendheid, veiligheid en kwaliteitscriteria ervan.

Hoe beoordelen we de doeltreffendheid van onze producten?
Doeltreffendheid is altijd een zeer belangrijk criterium geweest, voordat we een nieuwe formule op de markt besluiten te brengen. Tegelijk met de oprichting van de afdeling huidverzorging opende L’Oréal in de jaren zeventig een gespecialiseerde afdeling voor beoordelingsmethoden.
Sindsdien werken onze onderzoekers onophoudelijk aan de ontwikkeling van beter presterende huidverzorgingsproducten, waarbij zij speciale technologieën inzetten voor de samenstelling van de formules en actieve stoffen die bewezen effectief zijn verklaard na in-vitro and in-vivo tests, instrumentele biofysische methodes en klinische tests, die uitgevoerd worden door onafhankelijke instituten.
Om vooruitgang te boeken vereist elke wetenschappelijke, medische of technische discipline betrouwbare en relevante meetinstrumenten, om het uitgangspunt van de onderzochte populaties te omschrijven. Deze meetinstrumenten zijn essentieel voor onderzoekers en specialisten om een schatting te kunnen maken van de prestaties van acties die ze ondernemen. De Skin Atlases werden door L’Oréal-experts ontwikkeld en gepubliceerd om objectief de effecten van de producten en de behandelingen die zij ontwikkelen met elkaar te vergelijken. Ze gebruiken hierbij voor elke assessor wereldwijd dezelfde evaluatie-criteria.

Bestaan er cultuurverschillen in het verwachtingspatroon, op gebied van de formules?
Elke regio in de wereld heeft zijn eigen culturele en klimatologische eigenschappen en dus vrouwen met verschillende huidtypes en met verschillende behoeften. In Azië bijvoorbeeld, wordt veroudering voornamelijk gekenmerkt door hyperpigmentatie, terwijl in Europa rimpels de eerste tekenen van veroudering zijn. Daarom hebben we L’Oréal Paris formule-laboratoria opgericht in verschillende regio’s wereldwijd. Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Japan, China, India en Afrika. Deze laboratoria maken formules of passen deze aan, specifiek voor de consumenten in dat gebied. En dat is goed voor iedereen! Deze wissel- en samenwerking met onze laboratoria wereldwijd vormt een immense inspiratiebron voor onze innovaties.

Welke klimaatuitdagingen betrekken jullie bij de creatie van een product?
Onze uitdaging is innoveren. Met andere woorden, met nieuwe oplossingen komen voor vrouwen door integratie van recente wetenschappelijke data en kennis over de huid en over ingrediënten. Tegelijkertijd zorgen we ervoor, dat we de milieu- en maatschappelijke doelstellingen van de L’Oréal Groep combineren met de prestaties en kwaliteit van het product. We houden te allen tijde rekening met de impact van de actieve materialen en grondstoffen die we gebruiken en de oorsprong ervan.
SPOT (Sustainable Product Optimization Tool) is een uniek en innovatief evaluatie-instrument, ontwikkeld door L’Oréal om de totale voetafdruk van een cosmeticaproduct te toetsen. De SPOT-methode is de eerste in de industrie die de sociale en ecologische prestatie van al onze producten kwantificeert, met betrekking tot alle aspecten van de levenscyclus van het product.
SPOT is het resultaat van de samenwerking tussen verschillende L’Oréal-teams – Sustainability, Verpakkingen en Onderzoek – in partnerschap met internationale externe experts. SPOT werd geïmplementeerd voor alle L’Oréal-merken in 2017 en is nu volledig geïntegreerd in het ontwerp- en productlanceringsproces voor al onze nieuwe producten.Meer lezen? Klik hier.